fbpx

Cum să rămâi calm și să-ți păstrezi echilibrul emoțional

Redactat de Timofte Geanina

Ultima actualizare 21 martie 2020
Cum să rămâi calm și să-ți păstrezi echilibru emoțional

Pentru a fi sănătos este important să rămâi calm și să-ți păstrezi echilibrul emoțional, indiferent de ceea ce se întâmplă în jurul tău. Pandemia de coronavirus ne afectează psihic, oricât de puternici am fi, în mod obișnuit.

 

Reacția creierului emoțional în fața pericolului

Creierul nostru emoțional percepe o schimbare neprevăzută, ca pe o stare de pericol, prin urmare, corpul nostru va intra în starea de ,,luptă sau fugi”. Când simțim pericolul, răspunsul emoțional este frica, glandele suprarenale secretă hormoni de stres (adrenalină, norepinefină sau cortizol). 

Dacă starea de stres se prelungește, imunitatea scade, deci vom fi mai vulnerabili în fața virusurilor, crește riscul de a avea probleme de sănătate majore. Răspunsul corpului va fi:

  • dureri de cap,
  • tulburări de somn,
  • creșterea ritmului cardiac,
  • nervozitate,
  • anxietate,
  • atacuri de panică,
  • stări depresive.

Cum poți evita stresul

Este important să eviți supra-expunerea la știri negative, la articole de presă alarmiste, pentru a nu alimenta mintea cu frică. Anxietatea, frica, atacurile de panică sunt cele mai frecvente răspunsuri emoționale în aceste momente.

Urmărește doar acele știri care informează, evită-le pe cele care manipulează. Alege surse de informare credibile, oficiale. Nu citi/ viziona știri despre epidemia de coronavirus, mai mult de 20 – 30 minute pe zi. Vei constata diferența!

Tipuri de gândire în fața pericolului

Reacția celor mai mulți oameni, în fața acestui pericol numit COVID-19, este la extreme:

  • gândirea catastrofică – va fi îngrozitor, vor muri mulți oameni, economia va cădea etc. 
  • negarea -e doar o perdea de fum, mie nu mi se întâmplă, noi suntem protejați de divinitate. A nu se confunda cu gândirea pozitivă, care presupune optimism, dar păstrarea simțului realității.

Ambele atitudini sunt dăunătoare, deoarece ne inducem o stare de stres continuu și astfel, ne sabotăm sistemul imunitar sau ignorăm pericolul și nu ne protejăm pe noi și pe ceilalți.

Gândirea rațională te ajută să accepți realitatea, să ai încredere în autorități și să faci ceea ce este necesar pentru a te proteja pe tine și pe ceilalți.

Admit că:

  • este o pandemie, o situație de pericol pentru sănătate,
  • este neplăcut, dar necesar să stau izolat în locuință,
  • este vital să mă protejez pe mine și pe cei din jurul meu,
  • este îngrijorător din punct de vedere economic.

Dar:

  • am  încredere în autorități,
  • respect legile,
  • iau măsuri de protecție,
  • am încredere că va fi bine.

Efecte ,,secundare” ale pandemiei

Efecte secunare ale pandemiei

Am alergat bezmetici, într-o rotiță de hamser, după o mașină mai luxoasă, o casă mai mare, o excursie mai exotică. Nu ne mai puteam opri. 

Această nenorocire ne-a azvârlit la pământ, suntem loviți, buimăciți și nu știm ce avem de făcut. Suntem obligați să privim, în față, realitatea.

Poate vom învăța să-i privim pe cei dragi de lângă noi, să ne bucurăm de un zâmbet, să prețuim o mângâiere, o îmbrățișare.  Vom ști să ne bucurăm de o rază de soare, de parfumul unei flori, de cântecul păsărilor care încă se bucură, libere, de primăvară. Vom învăța să fim conștienți de noi înșine, de ce simțim, de suflul vieții. Să trăim de clipa prezentă, Aici și Acum.

Cum îți păstrezi calmul

Când ne detașăm de situație și o privim în ansamblu, găsim soluțiile în istoria umanității. Molime au mai fost, au fost războaie, cutremure, secetă, inundații, dictaturi. Lumea a fost rănită, dar s-a ridicat mai puternică, mai bună, pe o treaptă de civilizație și conștiență, superioară. 

,,Ce-mi pasă mie de umanitate dacă-mi pierd un om drag sau locul de muncă? Cu ce o să-mi hrănesc familia?” te vei întreba. Răspunsul nu poate fi decât unul:

Îți faci treaba ta! 

Nu ai putut opri incendiul din Australia, nici topirea ghețarilor, nici măcar războiul din Siria. Dar acum poți opri răspândirea acestui virus nenorocit, făcându-ți treaba ta: stând în casă, păstrând regulile de igienă și protecție, păstrându-ți calmul și gândirea rațională.

Solidaritatea

Poți ajuta comunitatea, pe măsura puterilor tale.  Când veneau apele mari, oamenii din alte vremuri, puneau umăr la umăr și ridicau stavile în calea apelor. Apărau satul, împreună, ca să-și apere casa și pe cei dragi. Iar când apele se retrăgeau, ogorul rămânea mai fertil. Ei își suflecau mânecile și se apucau de arat ogorul, împreună: unul avea plugul, altul calul, altul semințele. Și lumea mergea mai departe.

Astăzi suntem în situația de a pune umărul la ridicarea unui zid de apărare a cetății. Punem căte o cărămidă, după puterea fiecăruia. Mâine ne vom apuca de reconstrucție, dar azi ridicăm zidul de protecție.

Eu sunt psiholog, cărămida pe care eu o așez, la zidul cetății este să mă protejez, să-i protejez pe cei dragi și să-mi ajut semenii, din punct de vedere EMOȚIONAL.

Dacă ești izolat și treci prin atac de panică, anxietate, gânduri obsesive, sunt aici să te ajut. Abonează-te la canalul meu de YouTube, intră pe grupul de facebook, Recomandarea psihologului și pe site-ul terapienlp.ro și vei avea acces la materiale gratuite, live-uri în care răspund întrebărilor tale.

Te invit să lași un comentariu și să ne spui care este cărămida ta, cum contribui tu, la binele comunității din care faci parte?

Psiholog Geanina Timofte

 

 

 

 

 

Distribuie acest articol

Redactat de Timofte Geanina

Cine sunt eu? Sunt un om care-și iubește semenii, care poate să vadă dincolo de aparențe, frumusețea sufletească. Știu că bunătatea se ascunde, uneori, în spatele unor măști de apărare. Știu că nu există oameni răi, ci oameni răniți sau neiubiți. Cred în puterea de vindecare și autodepășire a fiecăruia. Iată de ce am ales un drum profesional prin care pot să-mi ajut semenii să-și vindece rănile, să-și depășească limitele și să-și găsească fericirea.
0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descarcă gratuit ghidul digital

Află cum poți scăpa de gândurile și scenariile negative gestionându-ți emoțiile!

 

Ghidul digital e în drum spre tine. Verifică te rog emailul!

Ține-mă la curent cu următoarele evenimente.

Felicitări! Acum vei fi la curent cu următoarele evenimente.